Hodnotenie žiakov na základe Usmernenia na hodnotenie žiakov základných a stredných škôl v čase mimoriadnej situácie, spôsobenej prerušením vyučovania v školách v školskom roku 2019/2020, ktorý bol vydaný MŠVVaŠ SR a schválený pedagogickou radou školy 23.04.2020.
Základné princípy hodnotenia žiakov v čase prerušeného vyučovania v školách:
– zabezpečenie spravodlivosti pri hodnotení každého žiaka rešpektovaním individuálnych podmienok na domácu prípravu a dištančné vzdelávanie,
– sústredenie pozornosti na poskytovanie slovnej spätnej väzby,
– akceptovanie jedinečnosti podmienok žiakov na vzdelávanie.
Zásady hodnotenia
-
Priebežné hodnotenie sa počas prerušeného vyučovania v školách nerealizuje formou klasifikácie. Priebežné hodnotenie má charakter konštruktívnej spätnej väzby poskytovanej žiakom počas učenia sa. Má motivačný charakter, pomenuje žiakom chyby, ktoré robia a navrhujeme postup pri ich odstraňovaní.
-
Priebežné hodnotenie má značne individualizovaný charakter, zohľadňuje vekové a individuálne osobitosti žiaka a prihliada na jeho momentálnu psychickú i fyzickú disponovanosť.
-
Pri priebežnom aj záverečnom hodnotení sa prihliada predovšetkým na osobitosti, možnosti a individuálne podmienky na domácu prípravu počas prerušeného vyučovania v školách.
-
V prvom ročníku sa v čase mimoriadnej situácie priebežné aj záverečné hodnotenie realizuje formou slovného hodnotenia.
-
V 2.-9. ročníku ZŠ a v gymnaziálnych triedach v rámci záverečného hodnotenia sa využije kombinované hodnotenie (klasifikáciu a slovné hodnotenie)
-
Riaditeľ školy na základe schválenia Pedagogickej rady online konferenciou a spôsobom hlasovania per rollam (v dňoch 21.-23. 04. 2020) sa rozhodol o nehodnotenie predmetov, ktoré pôvodne boli hodnotené, avšak podmienky v čase prerušeného vyučovania neumožňujú naplniť ciele predmetu kvalitnou, plnohodnotnou realizáciou.
Ide o nasledovné predmety:
I. stupeň ZŠ: výtvarná výchova, hudobná výchova, pracovné vyučovanie, telesná
výchova a šport, etická výchova a náboženská výchova
II. stupeň ZŠ: výtvarná výchova, hudobná výchova, telesná výchova a šport, technika,
environmentálna výchova, etická výchova, náboženská výchova, občianska náuka,
nemecký jazyk
Gymnázium: telesná výchova a šport, etická výchova, náboženská výchova
-
Podklady na hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov žiakov získava učiteľ v čase prerušeného vyučovania v školách najmä z portfólií žiackych prác a rozhovormi so žiakmi, príp. konzultáciou s rodičmi. Podkladmi môžu byť projekty, riešenia komplexných úloh, samostatné praktické práce spracované žiakmi počas domácej prípravy s prihliadnutím na individuálne podmienky každého žiaka. Počas prerušeného vyučovania v školách hodnotenie žiakov sa neuskutoční na základe testov a písomných skúšok. Nebudú realizované ani predpísané kontrolné písomné práce, vyplývajúce z výkonového štandardu štátneho vzdelávacieho programu.
-
V čase mimoriadnej situácie nemôže byť žiak zo žiadneho predmetu hodnotený stupňom prospechu nedostatočný alebo dosiahol neuspokojivé výsledky, t. j. nemôže opakovať ročník. Avšak v čase mimoriadnej situácie je vo výnimočných prípadoch možné určiť pred postupom do vyššieho ročníka preskúšanie u tých žiakov 2. stupňa ZŠ a žiakov gymnázia, ktorí zo subjektívnych príčin nesplnili požiadavky vyučovania na diaľku a dosiahli neuspokojivé výsledky za obdobie pred prerušením vyučovania. Preskúšanie je možné najskôr dva mesiace po obnovení vyučovania v školách alebo do 31. 8. 2020. O preskúšaní žiaka rozhoduje pedagogická rada.
-
V čase mimoriadnej situácie žiaci druhého stupňa ZŠ a žiaci gymnázia, ktorí v 1. polroku dostali známku nedostatočnú z dvoch a viac predmetov alebo boli neklasifikovaní, môžu absolvovať komisionálne skúšky najneskôr do 31. 8. 2020.
-
Po obnovení vyučovania v školách sa písomné a ústne skúšanie nerealizuje najmenej tri týždne od nástupu žiakov ZŠ do školy, dva týždne v prípade žiakov gymnázia a jeden týždeň v prípade maturantov.
-
Po ukončení mimoriadnej situácie škola následne vypracuje stručnú správu o priebehu výučby a hodnotenia na základe zápisníc z predmetových komisií a metodických združení a priloží ju ako prílohu ku školskému vzdelávaciemu programu.
Bratislava 23. 04. 2020
Mgr. Katarína Morvayová
riaditeľka školy